Header Ads

Ultimele articole
recent

Cum să iti imbunatatesti viata cu ajutorul ancorelor din programarea neurolingvistica

Ancora – Sau cum folosesti NLP-ul pentru a scapa de vechile obiceiuri.

Programarea Neuro- Lingvistica te ajuta sa rescrii vechile programe inregistrate de creierul tau, atunci cand tu stabilesti ca nu-ti sunt de folos.

Ancorele (vizuale, auditive, kinestezice) sunt mecanisme de declansare a unei reactii sau a unei stari. De fiecare data cand actionam fara sa gandim suntem sub influenta unei ancore.

Ancorele pot da imboldul unei actiuni, cum ar fi cea de a te opri la culoarea rosie a semaforului sau pot sa modifice starile noastre emotionale. Cand un lucru pe care il vezi, il auzi, il gusti sa il pipai iti schimba considerabil starea emotionala sau tu reactionezi mereu la fel la un anumit lucru, avem de-a face cu un exemplu de ancorare.

Libertatea emotionala vine din constientizarea ancorelor pe care le ai si din decizia de a reactiona numai la cele la care doresti sa reactionezi.

Exemple de ancore: un zambet, o melodie, un gest, un brand, tonul vocii, mirosul de spital, aspectul unei persoane. Unele ancore au valoare aproape universala (pentru toti), altele au valori si semnificatii diferite (de la individ la individ). Multe cuvinte devin ancore pentru ca se asociaza constant cu o reprezentare mentala.
O experienta intensa poate produce o ancora, este modul de aparitie al fobiilor (o trauma emotionala de o intensitate aparte poate provoca o teama care persista tot restul vietii).

Ancorele, in majoritatea lor, au capacitatea de a fi vesnice, ne pot conduce viata la nesfarsit, daca nu preluam controlul asupra lor, prin constientizarea si acceptarea lor.
Un exemplu foarte bun pentru a înțelege conceptul de ancorare este retrăirea unor emoții, imediat după ce ai ascultat un cântec anume. În cazul acesta, melodia respectivă a fost ancorată unui anumit moment din trecut și ți-ai amintit de momentul respectiv, retraindu-l, atunci când ai ascultat cântecul.
Cum se dezvoltă o ancora?
Ancora se dezvoltă atunci când respectivele evenimente se întâmplă de câteva ori pornind de la aceeași idee de bază. De exemplu, dacă de fiecare dată când mănânci, te și uiți la televizor, atunci s-ar putea ca, de la un moment dat incolo, prin simplul fapt că te uiți la televizor, sa ti se faca foame.
O persoană sensibilă are șanse mult mai mari să dezvolte o ancoră într-un mod mai rapid decât oricine altcineva. Dacă două persoane ar experimenta același lucru, în cazul persoanei mult mai sensibile, respectiva ancorare se poate dezvolta mult mai repede.
Ca orice lucru in viata procesul de ancorare nu este numai negativ sau numai pozitiv, iar ancorele pot fi folosite pentru a întări un comportament pozitiv sau pentru a te ajuta să renunți la obiceiuri rele. De exemplu, poți crea o ancora care generează emoții negative atunci când fumezi. Prin această metodă poți reuși să te lași de fumat numai cu ajutorul unei ancore.
Ancore vizuale
Presupun că știi pe cineva care la un moment dat a fost foarte simpatic cu tine și că ți-a plăcut de respectiva persoană. Data viitoare când vei întâlni pe cineva care arată ca persoana respectivă, are gesturile ei, o tonalitate asemanatoare, în mod automat îți va plăcea de persoana pe care doar ce ai întâlnit-o, chiar dacă aceasta nu a făcut nimic în acest sens.
În acel caz, felul în care arăta persoana reprezintă a fost ancorat la acea persoană care s-a purtat frumos cu tine. Din acest motiv s-ar putea să urăști unele persoane fără ca măcar să vorbești cu ele, acesta fiind și unul din motivele pentru care dragostea la prima vedere există.
În cazul în care te-ai întrebat de ce unele persoane nu te plac, cu toate că tu te consideri atractiv/a, sper că ți-am oferit un răspuns. Toate acestea se întâmplă datorită trecutului acelei persoane și experiențelor pe care le-a avut în trecut, nu din cauza felului în care tu arăți.
Abuzul asupra copiilor și amprenta trecutului
Unele dintre persoanele care au suferit abuzuri în copilărie, ar putea începe să vadă acele personaje negative peste tot în jurul lor. Acest lucru se întâmplă pentru că mintea acestor oameni consideră că persoanele care arată la fel, acționează la fel și astfel ajung să se simtă în nesiguranță atunci când au în jurul lor oameni care le amintesc de acele personaje negative.
O persoană care a fost batjocorită în perioada petrecută în școală, acum ar putea să se simtă intimidata de fiecare dată când cineva care, îi amintește de perioada respectivă, intercationeaza cu el. A învăța să „repari” aceste percepții problematice este un element foarte important în eliminarea multor răni psihologice.
Cum să elimini o ancoră?
Dacă ai identificat câteva ancore negative de care ai vrea să scapi, fara ajutorul psihoterapeutului, este putin mai greu, dar nu imposibil. Eliminarea unei ancore constă în repetarea unui singur eveniment din cele două, fără a-l lua în considerare pe al doilea. Odată cu trecerea timpului, subconștientul va separa cele două evenimente și ancora va fi eliminată.
Cum se formează o ancoră?
Pentru a putea să scapi de o ancoră, înainte de toate trebuie să ai câteva informații de bază despre ancorare pentru a știi de unde să pornești. Un om de știință, pe numele său, Pavlov, a făcut un experiment prin care de fiecare dată când unui câine i se oferea mâncare suna un clopoțel.
După câteva zile, Pavlov a sunat clopoțelul fără ca mâncarea să-i fie oferită câinelui și a descoperit că respectivul câine saliva cu toate că mâncarea nu-i fusese oferită.  Câinele era conectat la două evenimente, unul aducându-i aminte de altul, proces numit ancorare sau condiționare clasică.
Eliminarea ancorei
Experimentul nu s-a terminat acolo. Pavlov a început să hrănească câinele fără să mai sune din clopoțel și apoi, după alte câteva zile, când a sunat din nou din clopoțel, a realizat că respectivul câine nu mai saliva.
Ancora respectivă a fost eliminată complet pentru că cele două evenimente nu au mai fost conectate în mintea câinelui, acest lucru întâmplându-se pentru că unul din evenimente a avut loc constant, fără ca acesta să aibă vreo legătură cu celălalt.
Cum să îți elimini propriile ancore?
Dacă asculți un anumit cântec care îți produce anumite amintiri negative, atunci ar trebui să asculți cântecul respectiv din nou și din nou fără să te gândești la amintirile respective, sau să-l asculți atunci când te simți fericit.
Făcând acest lucru, ancora va fi eliminată iar cântecul va fi un simplu cântec ce nu-ți va mai aduce aminte de amintirile negative.
De asemenea, ai putea face următorul lucru pentru a trece peste o despărțire. Imediat după ce trec printr-o despărțire, oamenii fac greșeala de a se duce în exact aceleași locuri în care se duceau atunci când erau cu partenerul, locuri care îi fac să se gândească la momentele petrecute împreuna.
Calea corectă pentru eliminarea unei ancore este să te duci în aceleași locuri în care ai fost cu partenerul respectiv și totodată să te focusezi pe orice altceva, sau sa mergi cu o persoana care iti creeaza o stare de bine. Odată cu trecerea timpului, ancora respectivă se va slăbi, iar acele locuri nu-ți vor mai aminti de persoana respectivă.
Eliminarea ancorelor este o tehnică foarte folositoare atunci când dorești să-ți îmbunătățești viața și să depășești foarte multe momente negative. Doar adu-ți aminte că trebuie să repeți respectivele momente și să forțezi o gândire diferită, cu o focusare pe elemente total diferite.
Crearea unei ancore
Ancorarea poate fi folosita si in mod constient, strategic, adica sa creezi tu insuti o ancora pentru a te ajuta in situatii viitoare, pe care le consideri dificile: dai un test, vei sustine o prezentare, trebuie sa vorbesti in public.

1. Alegi o stare benefica. Gandeste-te la un moment placut si retraieste acea experienta, vizualizeaz-o pentru a retrai acum acea stare de bine.
2. Calibrezi starea respectiva. Odata creata starea dorita, tebuie sa gasesti termeni din domeniul senzorial care sa o descrie (ceea ce vezi simti, auzi). Fii deci atent la: tonul si volumul vocii, postura corpului, ritmul respiratiei, incordarea muschilor fetei, starea de relaxare a corpului.
3. Fixezi starea printr-o ancora. Ea poate fi vizuala, auditiva, kinestezica (un gest, un sunet, o fraza rostita tare sau in gand). Ancora trebuie sa se distinga de realitatea de zi cu zi si sa fiu usor de repetat exact la fel. Ancora trebuie fixata inainte de punctul de maxima intensitate a starii. Ea trebuie sa fie adecvata situatiei, sa scoti anumite sunete sau sa faci miscari nepotrivite ar atrage nedorit atentia asupra ta. Pentru a-ti alege ancora, gandeste-te la un loc preferat, imagineaza-l, vizualizeaza-l cu atentie cat sa intri intr-o stare de relaxare. Observa ceea ce iese in evidenta: poate un sentiment de siguranta, de relaxare, de bucurie. Retine acest sentiment si repeta o fraza care sa redea acea stare. De exemplu vizualizarea ta poate reda o plaja frumoasa – iar ancora ar putea fi “sunt pe plaja, sunt relaxat.”)
4. Testezi ancora. Ancorele trebuie utilizate pentru a avea efect.Cand o ancora e utilizata de vreo 20 de ori stii ca poti sa te bazezi pe ea.
5. Anticipezi intreaga operatiune pentru a vedea daca ancora e utilizata intr-un context adecvat. Imagineaza-ti o situatie stresanta in care ai dori sa faci apel la ancora si recurgi la ea pentru a schimba starea nedorita cu cea pe care ai ales-o, adica ancora.
Procesul ancorarii este simplu, dureaza putin, dar efectele sunt de durata. Incercati!
Ancore pentru a renunța la fumat
Dacă vrei să renunți la fumat, trebuie să ancorezi acest obicei la câteva emoții negative și astfel să devii mai puțin motivat în a fuma.
A fost odată o companie care a creat o cameră din sticlă în care oamenii trebuiau să intre să fumeze. Camera respectivă se afla în mijlocul companiei, astfel că toată lumea putea să vadă ce se întâmpla acolo. După câteva săptămâni, foarte mulți angajați se lăsaseră de fumat.
Ghici de ce? Sentimentul că ești urmărit prin respectiva sticlă precum un subiect de testare, a fost ancorat fumatului, făcându-i astfel pe angajați să reducă din motivația pentru a fuma.
Succes in ancorarea evenimentelor pozitive din viata voastra!

Sursa: Manual de Nlp -Joseph O’connor

Niciun comentariu:

Alina Balan. Imagini pentru teme create de Sookhee Lee. Un produs Blogger.